Mauritania

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Case Studies

UN Mediation and the Politics of Transition after Constitutional Crises

Context

When a coup d'état or unconstitutional change of government happens, how does the UN respond? This is the question addressed in IPI's latest policy paper: UN Mediation and the Politics of Transition after Constitutional Crises by Charles T. Call.Examining the UN's experience in dealing with such political crises in Kenya, Mauritania, Guinea, Madagascar, and Kyrgyzstan between 2008 and 2011, this report identifies trends across the cases and draws lessons regarding the role of international mediation and the transitional political arrangements that emerged.

Selected Resources

Strengthening the UN's Mediation Support Unit, whose standby team of thematic experts have been successfully deployed in several cases;In order to ensure a principled, coherent, and effective response that prevents the escalation of violence and facilitates a country's return to constitutional order, Call recommends:

  • expanding and adequately resourcing UN regional offices, which have made singular contributions to mediation efforts;
  • appointing mediators with prior professional experience in other multilateral organizations, who can contribute to effective collaboration among international and regional organizations;
  • preparing the UN more systematically for addressing electoral disputes;
  • enhancing communication between the UN Department of Political Affairs and resident coordinators on the ground;
  • creating effective UN mechanisms to monitor transitional arrangements, including power sharing arrangements and other efforts for reconciliation, justice, and conflict-sensitive development.
  • Interestingly, Call argues that the UN should be cautious about adopting a blanket policy of denouncing all departures from constitutional order.
case study

Videos

G5 Sahel pour une prospérité partagée

Afin de présenter son mandat et son action au grand public, l’organisation G5 Sahel a produit ce reportage afin de mettre en avant ses initiatives dans le domaine de la sécurité et du développement.

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Policy and Research Papers

Regional Security Cooperation in the Maghreb and Sahel: Algeria’s Pivotal Ambivalence

The past year has seen a ratcheting up and convergence of security concerns in the Sahel and Maghreb with the growing potency of al Qaeda in the Islamic Maghreb, the influx of mercenaries and weaponry from Libya, the expanding influence of narcotics traffickers, and Boko Haram's widening lethality. Nonetheless, regional cooperation to address these transnational threats remains fragmented.  In Regional Security Cooperation in the Maghreb and Sahel: Algeria's Pivotal Ambivalence , the latest Africa Security Brief from the Africa Center for Strategic Studies, Laurence Aïda Ammour examines the central role that Algeria plays in defining this cooperation and the complex domestic, regional, and international considerations that shape its decision-making... 

◆ Efforts to counter al Qaeda in the Islamic Maghreb’s (AQIM) growing influence in both the Maghreb and the Sahel are fragmented because of the inability of neighbors to forge collaborative partnerships.

◆ Algeria faces inverse incentives to combat AQIM outside of Algiers as it gains much of its geostrategic leverage by maintaining overstated perceptions of a serious terrorism threat.

◆ The Algerian government’s limited legitimacy, primarily derived from its ability to deliver stability, constrains a more comprehensive regional strategy.

The full paper can be downloaded from

http://africacenter.org/wp-content/uploads/2012/02/ASB18.pdf

Paper

La force conjointe du G5 Sahel prend de l’envergure

Le G5 Sahel a été créé en 2014 comme un partenariat intergouvernemental entre le Burkina Faso, le Tchad, le Mali, la Mauritanie et le Niger pour promouvoir la coopération économique et la sécurité dans la région du Sahel. La virulence croissante des groupes de militants islamistes, tirant parti de la faible densité de population des zones frontalières, a cependant posé un sérieux défi à la vision du G5.

En réponse, en 2017, le G5 Sahel a augmenté ses efforts de sécurité en lançant une force de sécurité commune pour lutter contre le terrorisme, le trafic de drogue et la traite des êtres humains. La force a été approuvée par la suite par le Conseil de paix et de sécurité de l’Union africaine et par le Conseil de sécurité des Nations Unies et a l’appui de divers partenaires internationaux. La force conjointe du G5 Sahel doit maintenant jouer un rôle de premier plan dans les futurs efforts de sécurité transnationale dans le Sahel. 

Afin d'accéder à l'analyse, La force conjointe du G5 Sahel prend de l’envergure, veuillez suivre le lien.

Paper

« Ils m’ont dit de garder le silence » - Obstacles rencontrés par les survivantes d’agressions sexuelles pour obtenir justice et réparations en Mauritanie

En Mauritanie, peu de survivantes d’agressions sexuelles osent s’exprimer. Celles qui les dénoncent aux autorités doivent se frayer un chemin dans un système dysfonctionnel qui décourage les victimes de porter plainte, peut leur valoir d’être à nouveau traumatisées, voire punies, et manque de services adéquats d’aide aux victimes.

Ce rapport fait état des obstacles institutionnels, juridiques et sociaux que rencontrent les survivantes lorsqu’elles veulent rapporter à la police des incidents d’agressions sexuelles, amener les coupables devant la justice et obtenir un soutien médical et psychosocial. Human Rights Watch a mené des entretiens avec 12 filles et 21 femmes qui ont décrit un ou plusieurs incidents d’agressions sexuelles. Nos chercheurs se sont rendus à la prison nationale pour femmes et se sont entretenus avec trois femmes détenues après avoir été inculpées de zina, dont deux ont déclaré avoir subi des violences sexuelles.

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La sécurité frontalière en Afrique de l’Ouest : migration, construction des États et nouvelles technologies

Cette analyse se penche sur les multiples pratiques de sécurité frontalière en Afrique de l’Ouest, regroupées autour de trois dimensions : la gestion des flux migratoires par une coopération policière de plus en plus étroite, le renforcement de capacités matérielles et infrastructurelles facilitant la construction de l’État, et une confiance accrue dans les technologies de l’information telles que l’identification biométrique.

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Paper

Summary Report: Integrating Human Security into National Security Policies in North-West Africa

The first ever regional conference on “Integrating Human Security into National Security Policies in North-West Africa” was hosted in Rabat 23-24 November 2010 by the Centre for Human Rights and Democracy Studies (CEDHD) and the Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF), with the support of Switzerland. The conference brought together a large number of high-ranking representatives from North-West Africa and the Sahel region (Algeria, Burkina Faso, Mali, Morocco, Mauritania and Senegal) as well as a number of international experts. This was the first event of its kind to consider the development and implementation of national security policy from the regional perspective of North-West Africa.

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Security Sector Governance in Francophone West Africa

Experience shows that successful democratic transitions need to be underpinned by a security sector that is effective, well managed, and accountable to the state and its citizens. This is why it is so important to carefully examine security sector governance dynamics in contexts where security has often remained a 'reserved domain.' Understanding the issues and perspectives that divide political elites, the security sector, and citizens is the only way to develop security sector reform programs that are legitimate and sustainable at the national level. Through drawing on the close contextual knowledge of practitioners, researchers, and diverse local actors, this book supports this goal by analyzing security sector governance dynamics in each of the nine Francophone countries within West Africa. From this basis, strengths and weaknesses are analyzed, local capacities evaluated, and entry points identified to promote democratic security sector governance in the West African region. (Seri

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