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Policy and Research Papers

Countdown to AMISOM Withdrawal: Is Somalia Ready?

The swearing-in of Somalia’s new President Mohamed Abdullahi “Farmajo” was greeted with a surge of optimism on the streets of Mogadishu that a new era of stability was on its way. The International Crisis Group said Farmajo had benefited from being seen as the right leader “to build a robust Somali National Army (SNA), speed up the African Union Mission in Somalia (AMISOM)’s exit, stabilise security, curb interventions by neighbouring countries, and protect Somalia’s dignity and sovereignty.” But this is an ambitious wish list and the path ahead is fraught with danger.

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Unfair Cop – Why African Police Forces Make Violent Extremism Worse

Undermanned, underfunded, underwhelming: African police forces struggle to contain regular crime, and they are even further out of their depth when it comes to tackling violent extremism.The best way to identify threats to public safety is a policing model that promotes trust and collaboration with the community, say the policy manuals on preventing violent extremism, better known as PVE. A positive relationship is believed to help build resilience to radicalisation. But the reality in much of the world is that the police are viewed as corrupt, violent, and people best avoided.

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Le retard du nord du Cameroun en fait un terreau fertile pour Boko Haram

Si Boko Haram est parvenu à prendre pied dans l’Extrême-Nord du Cameroun et à y recruter des milliers de jeunes, c’est en grande partie à cause du retard de développement de cette région et de l’absence relative de perspectives d’emploi. Cet article s’inscrit dans le cadre d’un projet spécial consacré à l’extrémisme violent au Nigeria et dans le Sahel.

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A Dozen Shades of Khaki: Counter-insurgency Operations in the Sahel

In 2011, several African states warned about the likely consequences of an international military intervention in Libya aimed at toppling Muammar Gaddafi. Now, six years after his death, security in the Sahel region has never been worse. 

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Une dizaine de nuances de kaki : les opérations contre-insurrectionnelles au Sahel

En 2011, plusieurs États africains ont tenté de mettre en garde contre les risques probables d’une intervention militaire internationale visant à renverser le dictateur libyen Mouammar Kadhafi. Aujourd’hui, six ans après sa mort, l’insécurité au Sahel est plus préoccupante que jamais.

À partir de 2012, les débordements de la crise libyenne ont entraîné une résurgence de la rébellion touarègue au Mali, qui, à son tour, a permis aux djihadistes de renforcer leur présence sur le territoire. Après avoir été brièvement stoppée par l’opération française Serval, l’insurrection djihadiste est revenue, plus forte que jamais, et elle s’est répandue aux États voisins.

L’État malien est aujourd’hui absent de la majeure partie du pays. À la mi-décembre, à peine un quart des agents de l’État étaient à leur poste dans les six régions du nord et du centre du pays.

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Why some Malians join armed groups

More than two years after some of Mali’s armed groups signed a peace accord, insecurity in the country is both escalating and spreading.

When the latest chapter in Mali’s long history of insecurity first broke out in 2012 it was initially restricted to the north, but in recent years the violence committed by a wide range of groups has been growing in the center of the country.

The “non-state armed actors” – to use the jargon of conflict analysis ­– behind this violence are many in number and raison d’être, while alliances and splits come and go.

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