Central African Republic

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Etudes de cas

Gender and Security Sector Reform: Examples from the Ground

Selected Resources

Training Resource Package: Guide to Integrating Gender in SSR Training- DCAF

Video: Gender in SSR-Stephen Jackson, Chief of Staff at the UN Office in Burundi

The Examples from the Ground are concrete illustrations of ways in which a gender perspective has been integrated in different security sector institutions around the world. They range from measures to counter human trafficking in Kosovo, to women’s organisations’ involvement with security institutions in Nepal, to female parliamentarians’ contribution to post-conflict reconstruction in Rwanda. These examples can help policymakers, trainers and educators better understand and demonstrate the linkages between gender and SSR.

The examples are organised around the following nine themes, for which a short introduction is provided:

• Police Reform and Gender
• Defence Reform and Gender
• Justice Reform and Gender
• Penal Reform and Gender
• Border Management and Gender
• Parliamentary Oversight of the Security Sector and Gender
• National Security Policy-Making and Gender
• Civil Society Oversight of the Security Sector and Gender
• SSR Assessment, Monitoring and Evaluation and Gender

For downloading individual examples and case studies in Integrating Gender into SSR Training on Kosovo, Liberia, Nicaragua, Sierra Leone, Timor-Leste, Hungary, South Africa, the United Kingdom, the Central African Republic, Indonesia, Peru, Somalia, Afghanistan, the Russian Federation, Tajikstan, Rwand, Brazil, Israel, Jamaica, Nepal, the United States, and the regions of West Africa and the Pacific, kindly follow the link. 

case study

Vidéos

Les ex-combattants tournent le dos aux violences communautaires

Avant, ces jeunes combattants semaient la terreur. Désormais, ils ont déposé les armes pour faire la paix, dans le cadre d'un processus de cohésion sociale, grâce au programme d’appui à la réinsertion des jeunes à risque et d’autres personnes affectées par le conflit armé en Centrafrique. Une initiative de la MINUSCA en cours d’exécution à Bangui ainsi que dans plusieurs villes de province.

Pour accéder à la vidéo Les ex-combattants tournent le dos aux violences communautaires, veuillez suivre le lien.

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Table ronde sur la restauration de l'autorité de l'Etat en RCA

Cette table ronde fut l’occasion de présenter à la communauté internationale plusieurs projets et réalisations.

Il s’agissait notamment de mettre en avant les deux plans sectoriels de la défense et de la sécurité intérieure et les progrès tangibles réalisés dans ces réformes ; des avancées de la planification pour le déploiement des Forces de Défense et de Sécurité (FDS) qui découlent de la mise en œuvre de ces deux plans sectoriels ; L’évaluation des ressources existantes et des besoins immédiats et futurs pour les opérations planifiées à court et moyen termes ; des mesures à prendre pour renforcer le partenariat avec la communauté internationale sur la base du postulat de la responsabilité partagée, de la transparence et des principes de redevabilité; et enfin, de la confirmation des engagements déjà pris et des nouveaux à prendre par les partenaires techniques et financiers (PTF) pour soutenir l’effort de l’État centrafricain dans son action.

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Les Milobs font appel aux nouvelles technologies pour la collecte de renseignements (MINUSCA, CAR)

La protection des civils est l’un des principaux mandats de la MINUSCA au quotidien. Les observateurs militaires (MILOB) jouent un rôle essentiel dans la mise en oeuvre de ce mandat à travers leur programme de sensibilisation et leur engagement avec les communautés locales ainsi que les parties. Les Milobs font appel aux technologies les plus récentes dans le cadre de la collecte de renseignements et d’informations.

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La Cour pénale spéciale lance sa stratégie d’enquête

La Cour pénale spéciale a présenté sa « Stratégie d’enquête, de poursuite et d’instruction » lors d’une conférence de presse le 4 décembre à Bangui. Cette stratégie fourni un cadre pour aider le Parquet spécial dans le choix des enquêtes et des poursuites à mener.

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Buying Time For Peace

Buying Time for Peace" is a documentary that will take you on a journey into the heart of the Great Lakes region to show you the unique role of an international partnership that is trying to break the conflict cycle and create the conditions for peace in central Africa. You will meet and hear from adult ex-combatants and children formerly associated with armed forces as they try to reclaim their lives after conflict. They are participating in the largest program of its kind in the world: the Multi-Country Demobilization and Reintegration Program (MDRP), a multi-agency effort funded by the World Bank and 13 donor governments, that supports the demobilization and reintegration of ex-combatants in Angola, Burundi, the Central African Republic, the Democratic Republic of Congo, the Republic of Congo, Rwanda and Uganda. You will also meet MDRP specialists living and working in the region, such as Dinga, a former Colonel from Chad now in Burundi, Gromo in Rwanda, who has spent most of his life working on humanitarian issues in Africa and who witnessed the Rwandan genocide in 1994 first hand, and Harald, who spends much of his time in the more unstable parts of eastern Congo.

This film was directed by Philip Carr and produced by Bruno Donat.

The film is not available for embedding on our site but you can watch it on Youtube here: http://youtu.be/fsJMHBo9EPQ.

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A Conversation with Central African Republic President Touadéra. Prospects for Peace in the Central African Republic

Since gaining independence from France in 1960, CAR has experienced chronic instability and outbreaks of violent conflict. The most recent crisis began in late 2012 when a coalition of armed groups banded together to seize control of the country, ushering in an unprecedented level of violence that culminated in a bloody coup d'état. While a transitional government was able to hold the country’s first peaceful, democratic election in 2016, ongoing violence and instability threaten to erode this progress. In 2018, intensifying clashes and deepening divisions led to a record 1.1 million people displaced by the conflict and made CAR one of the deadliest countries in the world for aid workers.

The CAR government, in partnership with the international community, is working to address the longstanding grievances driving the conflict and the profound insecurity affecting many of the country’s citizens. Early this year, the African Union led peace negotiations between the government and armed groups in Khartoum, Sudan, the eighth attempt at a peace deal. With support from a wide range of stakeholders, the dialogue produced a new peace deal outlining steps to reduce conflict and build peace.

This video is a recodring of a USIP event earlier this year, with panelist such as President of the Central African Republic Faustin-Archange Touadéra and U.S Ambassador to Central African Republic Lucy Tamlyn as well. 

To watch and/or listen to the full recording of A Conversation with Central African Republic President Touadéra. Prospects for Peace in the Central African Republic kindly follow the link. 

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Documents de recherche et de stratégie

Gouvernance, Rébellions Armées et Déficit Sécuritaire en RCA - Comprendre les Crises centrafricaines (2003-2013)

L’histoire de la République centrafricaine se confond avec celle des régimes militaires qui ont imprimé leur marque dans ce pays au cœur de l’Afrique. En décembre 2012, la rébellion Séléka a occupé la moitié nord du pays, mettant en déroute l’armée régulière. Le succès de cette offensive nous pousse à nous interroger sur les causes de l’instabilité sociopolitique dans ce pays et à dégager quelques perspectives au regard de l’Accord de Libreville du 11 janvier 2013.

Paper

La Réforme du Secteur de la Securité en la République Centrafricaine: Quelques Réflexions sur la Contribution Belge à une Expérience Originale

Du 14 au 17 avril 2008, la République centrafricaine a connu un événement qui a été qualifié d’historique par ses participants, la tenue d’un séminaire national sur la réforme du secteur de la sécurité. Pour la première fois de son histoire, le pays a en effet vibré au rythme d’une discussion et d’une analyse fouillée sur un sujet des plus sensibles dans un contexte de sortie de conflit récent : celui du secteur de sa sécurité, et des réformes qu’il requiert à court, moyen et long termes.

Pour lire la suite de ce dossier, veuillez cliquer ici.

Paper

Building Peace-Seeking Justice. A Population-based survey on attitudes about accountability and social reconstruction in the CAR - Human Rights Cen...

Decades of political instability, state fragility, mismanagement, and a series of armed conflicts have led the Central African Republic (CAR) to a state of widespread violence and poverty. This study provides a better understanding of the scope and magnitude of violence in CAR and its consequences, as well as a snapshot of what the citizens of CAR believe is the best way to restore peace. It also examines the issue of justice and accountability for the serious crimes that were committed.

This report provides the findings from a survey of 1,879 adults, residents of CAR, randomly selected in the capital city of Bangui, and the prefectures of Lobaye, Ombella M’Poko, Ouham, and Ouham Pende. These prefectures encompass a large geographic area representing 52 percent of the total population of CAR and have experienced varying levels of exposure to the conflicts. Locally trained teams conducted the interviews between November and December 2009.

This report provides a detailed analysis of results on a wide range of topics related to the population’s priorities and needs, exposure to violence, security, community cohesion and engagement, access to information, conflict resolution, reintegration of former combatants, transitional justice, and reparations for victims. Interviewers used an open-ended format and respondents could provide more than one answer to most questions.

Paper

Rapport de l'OCDE sur la République Centrafricaine

Le présent rapport fait partie de l‘Enquête de Suivi des Principes d‘Engagement dans les États fragiles, présidée par M. Olivier KAMITATU ETSU, ministre du Plan de la République démocratique du Congo et soutenue par le Réseau international sur les situations de conflit et de fragilité (INCAF) du Comité d‘Aide au Développement de l‘Organisation de Coopération et de Développement économiques (OCDE). Ce réseau a pour mission d‘améliorer l‘efficacité de l‘engagement international dans les pays fragiles (www.oecd.org/incaf).

Paper

Security Sector Reform in the Central African Republic: Chronicle of a Death Foretold

The CSG has just published its inaugural SSR 2.0 Brief on “Security Sector Reform in the Central African Republic: Chronicle of a Death Foretold,” written by Teodora Fuior and CSG Senior Fellow David Law.

This brief looks into the implementation of SSR in CAR, the deficiencies of its design, and the missteps made in its implementation. Its central finding is that the failure of the peacebuilding process in CAR was predestined, stemming from the earliest stages of SSR implementation in the country.

This SSR 2.0 Brief can be accessed here.

Paper

What went wrong in the Central African Republic? International engagement and the failure to think conflict prevention

This paper presents the results of a project on international engagement in the Central African Republic (CAR) – a joint initiative by the Applied Research Seminar of the Graduate Institute’s Master in Development Studies and the Geneva Peacebuilding Platform. In light of the outbreak of violence in CAR at the end of 2012, the paper aims to decipher the shortfall in preventing conflict in CAR despite repeated international interventions over the last two decades.

Other papers published by the Geneva Peacebuilding Platform are available.

Paper

The uncertain promise of hybrid justice in the Central African Republic

The decision taken by the Central African Republic government earlier in 2015 to create a Special Criminal Court to prosecute crimes committed during the recent conflict offers promises of long-delayed justice. Faced with a legacy of long running armed conflict, poor governance structures, and numerous human rights violations – especially during the most recent bout of fighting in 2012-2014 – a Special Criminal Court can significantly contribute to promoting accountability and redress for victims and support peace-building in the country. However, significant challenges face the future court if it is to fulfil this promise. This policy paper highlights four such challenges, relating to capacity needs, ongoing insecurity, the Court’s relationship with the ICC, and its investigative focus. Addressing these from the outset may prove crucial in ensuring the court’s effectiveness and legitimacy.

Paper

Speculating on Crisis: The Progressive Disintegration of the Central African Republic’s Political Economy

The most recent wave of violence in the Central African Republic (CAR) began sweeping across the country in 2012. It started when the Séléka, an alliance of rebel groups operating in the north-east of the country, set off for the capital Bangui. They ousted President François Bozizé in March 2013 and installed their leader, Michel Djotodia, as president. The violence of the Séléka provoked the emergence of a loose coalition of local defence groups, the Anti-balaka. Violence between and among the groups forced Djotodia to step down in January 2014, and a weak transitional government was installed.

However, conflict between numerous armed groups continues, and tensions within communities remain unresolved to this day. The report argues that four interlinking factors shape the CAR’s volatile present: 1) a fractured society; 2) caused by chronic political and armed crises; 3) strongly shaped by external influences on domestic politics and rebellions; and 4) a lack of geopolitical interest in the landlocked and sparsely‑populated country.

In examining these factors, the report analyses how self-interested political elites have exacerbated deep historic divisions and stimulated the proliferation of armed groups. External interferences – both formal and informal – in the country’s political economy and security have played part in the violent struggle. The relatively limited international aid and stabilisation efforts in the CAR have been unable to change things for the better. The report shows that current and future international interventions must make strategic and coordinated choices to create stability: Short-term military agendas should be supplanted by long-term civil empowerment, the peripheries deserve more attention, crimes need to be persecuted at the same time as communities need to be reconciled, and regional interests need to be redirected to promote internal stability.

For the full report about Speculating on Crisis: The Progressive Disintegration of the Central African Republic’s Political Economy, kindly follow the link.

Paper

Rearming CAR’s Forces: A Way out of the Abyss?

Following rising sectarian violence in the Central African Republic, local and international actors are calling for the rearmament of the country’s armed forces. Attempts to demobilize militias have largely failed and the country’s institutions remain weak, but rearming the armed forces without transforming the ethnic balance of its troops could lead to ex-Seleka factions to act in opposition.

Link to Rearming CAR's Forces: A Way out of the Abyss? 

Paper

La politique des États-Unis en Afrique centrale et des Grands Lacs – Janvier 2015

Cette note publiée par l’Observatoire des Grands Lacs en Afrique s’intéresse à l’implication des États-Unis en Afrique centrale et des Grands Lacs, région qui ne présente pas en soi d’importance majeure pour les États-Unis, ni en termes économiques, ni dans la lutte contre l’extrémisme violent qui concerne d’autres régions du continent. L’attention américaine sur la région d’Afrique centrale et des Grands lacs se concentre sur le règlement de conflits qui perdurent depuis les années 1990, plus particulièrement sur la situation dans l’Est de la République démocratique du Congo (RDC) où les milices armées entretiennent la violence et interdisent toute stabilisation, et les exactions de la Lord Resistance Army (LRA) qui affectent aujourd’hui principalement la République de Centre Afrique (RCA) et la RDC, et sont présentées comme la principale menace régionale contre les intérêts américains.

Ces préoccupations américaines sont largement alimentées par les campagnes de groupes de pression à vocation humanitaire, dont les efforts de sensibilisation ont joué un rôle important sur les positions prises par le Congrès comme par l’Administration Obama. Cela s’est traduit par une implication diplomatique plus forte dans le dossier congolais et un engagement militaire significatif en appui des forces régionales luttant contre la LRA. À côté de ses deux initiatives, la politique régionale reste axée sur une ligne définie dès la fin des années 1990, celle du soutien aux partenaires stables et capables de contribuer aux objectifs privilégiés de Washington dans l’ensemble de l’Afrique orientale : la stabilisation et surtout la lutte contre le terrorisme. De ce point de vue, les États-Unis appliquent dans les Grands lacs, comme dans le reste du continent, une stratégie indirecte fondée sur l’assistance économique et le renforcement des capacités des forces de sécurité, focalisée sur l’Ouganda, le Rwanda et le Burundi.

Veuillez cliquer sur le lien pour accéder à la note La politique des États-Unis en Afrique centrale et des Grands Lacs – Janvier 2015.

Paper

Rapport d’évaluation de l’état de droit: République Centrafricaine 2017

L’International Legal Assistance Consortium (ILAC), créé en 2002 en tant que mécanisme de coordination des travaux des acteurs internationaux et régionaux impliqués dans la reconstruction des systèmes judiciaires et dans la mise en place de l’Etat de droit dans des pays ayant vécu un conflit, a conduit une évaluation du système judiciaire de la République Centrafricaine en octobre 2016. Ce rapport présente l’analyse et les recommandations de l’équipe.

Pour accéder au Rapport d’évaluation de l’état de droit: République Centrafricaine 2017, veuillez suivre le lien. 

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À la recherche de la paix en Centrafrique. Médiations communautaires, religieuses et politiques

Cette note présente un panorama des différents types de médiation qui ont accompagné la dernière crise centrafricaine depuis son commencement fin 2012 jusqu’au début de l’année 2017 et ont abouti à une architecture de dialogue ad hoc et à un processus de médiation multidimensionnel toujours en cours.

Pour accéder à la note À la recherche de la paix en Centrafrique. Médiations communautaires, religieuses et politiques, veuillez suivre le lien.

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How Can the UN Curb CAR’s Spiral of Violence and Ethnic Cleansing?

In August 2017, United Nations Under-Secretary-General for Humanitarian Affairs Stephen O’Brien issued an alarming call to address early warning signs of genocide” in the Central African Republic (CAR). The nature and dynamics of the conflict affecting the country have dramatically evolved in the past few months, and recent episodes of violence have amounted, at a minimum, to ethnic cleansing. What seemed to be a contest between armed groups for economic and political gains has increasingly been entangled with renewed inter-communal, inter-ethnic, and inter-confessional hatred, especially in the central and eastern parts of the country. 

For full access to How Can the UN Curb CAR’s Spiral of Violence and Ethnic Cleansing?, kindly follow the link. 

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Avoiding the Worst in Central African Republic

Resurgent armed groups in Central African Republic are killing many civilians and causing widespread displacement. Government forces and the UN are in a weak position, and there are no quick solutions. To contain the violence, the government and international actors must agree on a roadmap for peace with armed groups that combines both incentives and coercive measures. 

For full access to the report Avoiding the Worst in Central African Republic, kindly follow the link. 

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Time to Reset African Union-European Union Relations

This report is based on extensive interviews with AU and EU officials and member states’ representatives in Addis Ababa, Brussels, Berlin, The Hague, Juba, London, Nairobi and Pretoria, between January and October this year. It provides a detailed analysis of the relationship between the two institutions, identifying and assessing key points of divergence, elucidating concerns and complaints, and suggesting ways to strengthen future relations by bridging the divides that currently separate them.

For full access to Time to Reset African Union-European Union Relations, please kindly follow the link. 

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RCA: difficile politique d’apaisement. La justice transitionnelle menacée?

Malgré la signature de plusieurs accords politiques depuis 2016, les groupes armés omniprésents dans douze des quatorze provinces de la République centrafricaine (RCA) poursuivent leurs exactions. Depuis début 2017, un nouveau cycle de violences communautaires et confessionnelles, rappelle celui de 2013-2014. Pour apaiser les tensions et tenter de restaurer son autorité dans le pays, le président Touadéra a fait le choix en septembre 2017 de tendre la main aux groupes armés en proposant d’intégrer plusieurs de leurs représentants dans son gouvernement. Pourtant, le rapport de l’ONU de décembre 2017 dresse un bilan alarmant de la situation dans le pays.

Afin d'accéder à l'analyse, RCA: difficile politique d’apaisement. La justice transitionnelle menacée?, veuillez suivre le lien.

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Reintegration Assistance for Ex-Combatants: Good Practices and Lessons for the MDRP

This working paper suggests the best practices in reintegration program design include: planning of pilot activities for reintegration support at the start of the DDR process; investing in regular communication and outreach with ex-combatants, communities and other stakeholders; ensuring specialised services and program adaptations for vulnerable groups of ex-combatants including children, women and the disabled; and building broad-based partnerships that facilitate the evolution of reintegration activities into wider development programming. 

As evidenced by the successes and challenges of reintegration programs around the world, the institutional structures and arrangements governing DDR and reintegration programs can have a significant impact on the effectiveness of these operations. Minimum institutional features of particular relevance include: strong national ownership; the separation of political oversight and technical implementation bodies; decentralized program structures; timely and regular monitoring and evaluation; rigorous financial systems and controls; and a clear exit strategy

To access the full paper, click here.

Paper

Maintien et pérennisation de la paix: Quelles conditions et stratégies de sortie des opérations de maintien de la paix?

Les Casques bleus, acteurs essentiels des opérations de maintien de la paix des Nations unies, récompensés d’ailleurs par un prix Nobel de la paix en 1988, sont à la croisée des chemins. Le contexte des conflits a changé. Le rôle des Casques bleus et plus largement des opérations de maintien de la paix (OMP) évolue donc également.

À l’occasion du 70e anniversaire de cette « entreprise des Nations unies » (entamée donc depuis 1948), l’ensemble des parties prenantes ont adopté une Déclaration d’engagements communs concernant les opérations de maintien de la paix des Nations unies intitulée : « Action pour le maintien de la paix » (A4P). Son principal objectif, d’après le Secrétaire général Antonio Guterres, est de « combler le fossé entre les aspirations et la réalité », en donnant aux opérations de maintien de la paix des objectifs plus réalistes, en rendant les missions plus fortes et plus sûres et en mobilisant un meilleur soutien politique en faveur de solutions politiques d’une part, et de forces bien équipées et bien entrainées d’autre part ».

Pour accéder au rapport, Maintien et pérennisation de la paix: Quelles conditions et stratégies de sortie des opérations de maintien de la paix?, veuillez suivre le lien.

Paper

Willing and Able? Challenges to Security Sector Reform in Weak Post-war States – Insights from the Central African Republic

Security sector reform (SSR) is an integral part of the international community’s efforts to build peace and enhance security in weak post-war states. It has, however, proven difficult to undertake SSR in such contexts. A number of factors constitute a challenge to create security forces that are able to provide security to the population.

Based on previous research, this report highlights some of the challenges to SSR in weak post-war states. Through an analysis of the SSR process in the Central African Republic, this study shows that informal power structures, a volatile security situation and failure to understand how SSR is influenced by other political processes, negatively impact on the prospect for successful  implementation of reforms. Furthermore, this study demonstrates that weak capacity and lack of political will on behalf of the national government, is a challenge to local ownership and sustainable reforms. Despite a holistic approach to reforms aiming to improve both the capacity of the security forces and to increase democratic control of the security institutions, insufficient international engagement, scarce resources, lack of strategic direction and inadequate donor coordination have limited the prospect for implementation of reforms.

Paper

Negotiating Peace and Justice in the Central African Republic

On January 24, peace talks aimed at ending the conflict in the Central African Republic (CAR) opened in Khartoum. Brokered by the African Union (AU), the dialogue brings together government representatives and fourteen armed groups. Difficult negotiations lie ahead, partly because several transitional justice initiatives have already gotten off the ground in recent months. An examination of these initiatives raises a variety of questions about CAR’s peace process.

For full access to Negotiating Peace and Justice in the Central African Republic, kindly follow the link. 

Paper

Will the latest Central African Republic peace deal hold?

The 6 February peace accord between the Central African Republic (CAR) government and 14 recognised armed groups is the eighth such agreement since the country descended into violence in 2012.

It came after 10 days of talks in Khartoum, building on more than two years of intense negotiations under the African Union (AU) Initiative for Peace and Reconciliation in the CAR. The AU initiative prevailed over all other parallel efforts and finally united them in one single process. Armed groups control about 80% of the country.

Although this agreement is a diplomatic success for the AU and its partners, some are sceptical about its viability. How is it different from the previous seven deals, and from the half-dozen major agreements signed since the 1997 Bangui Accord?

Learn more about the paper Will the latest Central African Republic peace deal hold? by following the link provided.

Paper

The Security Sector and Poverty Reduction Strategies

Provision of security is both a core function of the state and a necessary condition for the delivery of other essential services and investments for poverty reduction. Improving the effectiveness and accountability of security provision is therefore becoming an increasingly important element of Poverty Reduction Strategies (PRS) in countries emerging from conflict.

This note aims to clarify the challenges for integrating security sector priorities into PRSs by drawing on existing and emerging knowledge and practice in conflict-affected countries. Introduced in the late 1990s, Poverty Reduction Strategy Papers (PRSPs) are standard tools for developing countries to articulate medium-term macroeconomic and social policies for growth and poverty reduction. Countries take the lead in setting a development plan, while the World Bank and other donors align their assistance programs with those national strategies.
This note focuses specifically on the World Bank’s role in supporting governments during the preparation of PRSs and discusses entry points for engagement in the security sector drawing from experience in a mix of conflictaffected countries. It is intended to serve as a resource for World Bank country teams and their national counterparts when designing PRS processes in countries where improved security has emerged as a national priority.

To view this publication, follow this link.

Paper

Dernier accord de paix en RCA : les conditions du succès

Quatre mois après la signature d’un accord de paix entre le gouvernement de la République centrafricaine (RCA) et quatorze groupes armés, sa mise en œuvre reste incomplète. Les unités mixtes prévues par l’accord, qui seraient composées de combattants des groupes armés et des forces armées nationales, pourraient contribuer à accélérer la démobilisation, mais leur mise en place s’avère difficile alors que le nouveau gouvernement  est loin de faire l’unanimité auprès d’une population qui souhaite avant tout voir les niveaux de violence et de prédation diminuer.

Pour acceder  à l'intégralité de la publication, Dernier accord de paix en RCA : les conditions du succès, veuillez cliquer sur le lien.

Paper

Sudan after Bashir: regional opportunities and challenges

Omar al-Bashir’s removal from power will have long-term effects on Sudan’s political future. Even though domestic considerations forced Bashir’s downfall, his extensive involvement in regional issues means his departure will resonate beyond the confines of Sudan’s borders. This report explores the regional implications of Bashir’s removal and the subsequent role of external actors in Sudan’s internal affairs.

For full access to the report Sudan after Bashir: regional opportunities and challenges, kindly follow the link. 

Paper

La République centrafricaine : un conflit endémique et de nouveaux acteurs

Depuis son indépendance, en 1960, la République centrafricaine n’a connu presque pas de répit, à cause des différents soulèvements, rebellions, coups d’Etat et interventions étrangères. Cet Etat, conçu par le bon vouloir du système colonial, avec des frontières multiples et des richesses immenses, va concentrer l’ensemble des contradictions et points négatifs du continent africain, à savoir la mauvaise gouvernance, avec toutes ses formes et manifestations à l’extrême, et les conflits identitaires. La communauté internationale n’y est parvenue qu’à des chimères de résolution des conflits, vite mises en échec par les interventions étrangères et la gabegie des seigneurs de la guerre et des différents prétendants au pouvoir à Bangui. Ce papier se propose de retracer l’histoire tumultueuse de ce pays, essayant d’y trouver quelques clés d’explication de cette instabilité chronique, comme il tend à scruter le présent et les nouveaux acteurs de cette instabilité.

To read the full report La République centrafricaine : un conflit endémique et de nouveaux acteurs, kindly follow the link

Paper

Advancing the Rule of Law Through Executive Measures: The Case of MINUSCA

The United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in the Central African Republic (MINUSCA) has been mandated to implement “urgent temporary measures” in the form of arrests and detentions of individuals. This rather innovative mandate brings about several legal and conceptual consequences that the article addresses, focusing on the compatibility of these measures with UN peacekeeping norms and principles and with past UN practice. In addition, the measures are said to contribute to law and order, public safety, the fight against impunity, and to the rule of law. This sheds light on the UN’s interesting conception of the rule of law in the Central African Republic and in conflict and post-conflict settings in general.

For full access to the article Advancing the Rule of Law Through Executive Measures: The Case of MINUSCA, kindly follow the link. 

Paper

Towards legitimate stability in CAR and the DRC: External assumptions and local perspectives

This policy report unpacks the similarities and differences between the aims and objectives of external intervenors, on the one hand, and the desires of local communities and key stakeholders, on the other. The report examines the discrepancies, similarities, risks and opportunities identified regarding the questions of the role of the state, the provision of security and justice, and inclusion and the social contract.

The analysis looks at the discrepancies and similarities between the assumptions of external intervenors and the perceptions and experiences of local populations and key stakeholders, as well as the risks and opportunities linked to achieving the legitimate stability that results from them. Its recommendations aim to contribute to guidance on how best to identify, account for and navigate these risks and opportunities.

For full access to the report Towards legitimate stability in CAR and the DRC: External assumptions and local perspectives, kindly follow the link. 

Paper

Prioritizing and Sequencing Peacekeeping Mandates: The Case of MINUSCA

The International Peace Institute (IPI), the Stimson Center, and Security Council Report organized a workshop on September 10, 2019, to discuss MINUSCA’s mandate and political strategy. This paper summarizes the main points raised in the discussion.

For full access to the document Prioritizing and Sequencing Peacekeeping Mandates: The Case of MINUSCA, please follow the link. 

Paper

Panorama de la presse centrafricaine. Entre pauvreté et politique d’influence

La structure du paysage médiatique centrafricain est caractéristique des pays pauvres où le média de masse est la radio, où la presse écrite demeure un média confidentiel et où les réseaux sociaux montent en puissance. L’extrême précarité financière et un manque de déontologie sont les principaux maux qui minent ce milieu. Cette situation est propice à l’instrumentalisation des médias.

Pour accéder à l'intégralité du Panorama de la presse centrafricaine. Entre pauvreté et politique d’influence, veuillez suivre le lien.

Paper

Livres

La réforme du secteur de la sécurité en République centrafricaine

gatiengolo

Ce livre par Yves Gatien Golo s'attarde sur la réforme du secteur de la sécurité en République centrafricaine. Publié en septembre 2016, le livre analyse l'éclatement substantiel de l'appareil sécuritaire centrafricain, qui a nécessité une réforme du système global du pays. Selon l'auteur cette réforme a permis une mise en route et une réalisation des activités à court terme. Face à des difficultés techniques, financières, et à la réticence du pays à concevoir des stratégies, la réforme du secteur de la sécurité (RSS), en RCA, marque le pas pour les activités de moyen et long terme. Suite au conflit avec la Seleka et les anti-Balaka en 2013 et 2014, il faut selon l'auteur reconstruire, et non réformer, le secteur de la sécurité centrafricaine.

Pour accéder à la page de l'éditeur du livre La réforme du secteur de la sécurité en République centrafricaine, veuillez suivre le lien.

Book

Disarmament, Demobilization and Reintegration and Security Sector Reform

DCAF was jointly mandated by the UN Department of Peacekeeping Operations (DPKO) and the United Nations Development Programme (UNDP) to analyse the policy and programming implications of the relationship between the disarmament, demobilization and reintegration of ex-combatants (DDR) and security sector reform (SSR). Based on lessons drawn from experiences in Afghanistan, Burundi, the Central African Republic and the Democratic Republic of Congo, this publication is based on a combination of desk and field research focusing on UN engagement in DDR and SSR in both peacekeeping and non-peacekeeping contexts.

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Book

Disarmament, Demobilization and Reintegration and Security Sector Reform

This volume sets out to break down these stove-pipes and identify positive associations between DDR and SSR. Drawing on case studies from selected post-conflict settings, it demonstrates the potential and reality of improved collaboration between both endeavours. Enhanced cooperation could avoid negative outcomes. These may include former- combatants dropping out of programmes, trust undermined in security institutions and the creation of security vacuums that jeopardise the safety of individuals and communities. A central claim of this volume is that programmes must be responsive to the needs and interests of different national actors. Without understanding the dynamic political processes that shape the origins, parameters and outcomes of both processes, DDR and SSR may address security deficits, but will be unfit to support sustainable transitions towards national recovery and development.

Book

Autres documents

UNDPKO SSR Newsletter No. 13, January-March 2012

The SSR Newsletter, published on a quarterly basis, is aimed at providing an update on recent activities of the SSR Unit and an overview of upcoming initiatives, in addition to sharing relevant information and announcements with the greater SSR community.

Other Document

The AU saves the CAR deal in extremis, but it needs to do more

The African Union (AU) has been quick to react following threats to the February peace deal in the Central African Republic (CAR). It convened a meeting from 18–20 March 2019 in Addis Ababa, bringing together the government of the CAR and the country’s 14 recognised armed groups. The aim of the meeting was to bridge differences around the appointment of ministers by President Faustin-Archange Touadera. 

For full access to The AU saves the CAR deal in extremis, but it needs to do more, kindly follow the link. 

Other Document

UN Security Council brief and discussion on CAR, 20 June 2019

Success of Central African Republic Peace Agreement Dependent on Parties Ending Violence, Engaging in Dialogue, Special Representative Tells Security Council. While the 6 February signing of the Political Agreement for Peace and Reconciliation in the Central African Republic gave rise to much hope for an end to the decades-long crisis in that country, the accord’s ultimate success will depend on the parties’ willingness to end the violence and engage in dialogue. 

For full access to the UN Security Council brief and discussion on CAR, 20 June 2019, kindly follow the link. 

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Accord politique pour la paix et la réconciliation en République centrafricaine

Accord politique pour la paix et la réconciliation en République centrafricaine, signé à Bangui le 6 février 2019.

Pour accéder à l'Accord politique pour la paix et la réconciliation en République centrafricaine, veuillez suivre le lien.

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Plan de relèvement et de consolidation de la paix

En mai 2016, le Gouvernement de la RCA a sollicité l’appui de l’Union européenne, de l’Organisation des Nations Unies et du Groupe de la Banque mondiale pour réaliser l’Évaluation des besoins pour le relèvement et la consolidation de la paix (RCPCA). Le rapport qui en découle a été approuvé par le Gouvernement en octobre 2016 et adopté en tant que Plan de relèvement et de consolidation de la paix (RCPCA).

Pour accéder à l'intégralité du Plan de relèvement et de consolidation de la paix, veuillez suivre le lien. 

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Plan d'Action National sur les Femmes, la Paix et la Sécurité

Le Gouvernement centrafricain a lancé son Plan d'Action National en 2014. Le PAN a été créé pour établir un cadre, des stratégies et des actions pour la mise en œuvre coordonnée de la résolution 1325 du Conseil de Sécurité des Nations Unies. L'élaboration du PAN a été dirigée par le Ministère des Affaires Sociales, de la Solidarité Nationale et de la Promotion de l'Egalité des Sexes, avec la participation de la société civile.

Pour accéder à l'inégralité du Plan d'Action National sur les Femmes, la Paix et la Sécurité, veuillez suivre le lien. 

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Relations UE-Republique Centrafricaine

Fiche sur le partenariat de l’Union Européenne avec la République Centrafricaine.

Pour accéder à la Fiche, veuillez suivre le lien. 

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Rapport du Secrétaire général sur la République Centrafricaine

Le présent rapport fait le point sur les principaux faits survenus en République centrafricaine depuis le rapport du 17 juin (S/2019/498) et contient des recommandations concernant la prorogation du mandat de la MINUSCA.

Pour accéder à l'intégralité du Rapport du Secrétaire général sur la République Centrafricaine, veuillez suivre le lien.

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