International Committee of the Red Cross (ICRC)

The work of the ICRC is based on the Geneva Conventions of 1949, their Additional Protocols, its Statutes – and those of the International Red Cross and Red Crescent Movement – and the resolutions of the International Conferences of the Red Cross and Red Crescent. The ICRC is an independent, neutral organization ensuring humanitarian protection and assistance for victims of armed conflict and other situations of violence. It takes action in response to emergencies and at the same time promotes respect for international humanitarian law and its implementation in national law. 

Telephone: +41 22 734 60 01
Fax: +41 22 733 20 57
Website: www.icrc.org
19 Avenue de la Paix
1203 Geneva
No programmes have been added yet.
No support mandates have been added yet.

Delegate in charge of Relations with Police and Security Forces

Location: Geneva, Suisse

ICRC delegates to the police and security forces (PGE Delegates) work as part of one or several ICRC delegations around the world depending on the number of countries they are tasked to cover. They are responsible for contributing to the dialogue between the ICRC Delegations and arms carriers (AC), notably, but not exclusively, Police and Security Forces, with the aim to enhance understanding of the ICRC's role and its operational procedures among these forces; and to support national efforts for the dissemination and integration of international human rights law and humanitarian principles.

For full details about the vacancy Delegate in charge of Relations with Police and Security Forces, please follow the link. 

Vacancy

Coordinateur.trice Sécurité Alimentaire Moyens d’Existence (SAME) – Gonaïves - HAITI

Location: Gonaïves , Haiti
Application Deadline: 16/04/2019 23:55

Avec 69 projets dans 22 pays d'interventions, au même titre que dans les métiers qu’elle développe et met en œuvre en France, la Croix-Rouge française à l'international inscrit toutes ses missions dans un schéma d’action humanitaire durable. Cela se traduit par une articulation des activités d’urgence, de post-urgence, de sortie de crise et de reconstruction visant la meilleure efficacité. L’objectif est de mener des actions aux effets pérennes et de permettre aux populations de retrouver leur entière autonomie.

Le Poste

Objectifs:

Le/la coordinateur.trice SAME sera chargé d’appuyer la délégation dans le développement de projets en sécurité alimentaire et moyens d’existence. Ceci se fera au travers d’une analyse des besoins, des acteurs en présence et du développement d’une stratégie sectorielle SAME pour la CRF. Le/la coordinateur. trice appuiera également la délégation dans la préparation de nouvelles interventions et fournira un appui technique aux projets en cours.

Pour postuler à l'offre d'emploi, Coordinateur.trice Sécurité Alimentaire Moyens d’Existence (SAME), veuillez suivre le lien.

Vacancy

Responsable du support en santé mentale et soutien psychosocial (smsps) Niger - Mali

Location: Mali Niger
Application Deadline: 01/03/2019 23:55

L’action du CICR se fonde sur les Conventions de Genève de 1949 et leurs Protocoles additionnels, ses Statuts – ainsi que ceux du Mouvement international de la Croix-Rouge et du Croissant-Rouge – et les résolutions des Conférences internationales de la Croix-Rouge et du Croissant-Rouge. Le CICR est une institution indépendante et neutre qui fournit protection et assistance aux victimes de conflits armés et d’autres situations de violence. Il apporte une aide humanitaire dans les situations d’urgence, et s’emploie également à promouvoir le respect du droit international humanitaire et son intégration dans les législations nationales.

Vos responsabilités: 

  • Contribuer à la mise en œuvre des programmes de soutien au bénéfice des victimes de violences
  • Maintenir les contacts avec les autorités au niveau municipal, auprès des branches locales de la Croix-Rouge et la population 
  • Collecter et analyser les informations relatives à l’évolution du contexte et des activités. Fournir les rapports écrits y relatifs
  • Respecter, appliquer et faire appliquer les règles de sécurité

Afin d'accéder à l'offre d'emploi, Responsable du support en santé mentale et soutien psychosocial (smsps) Niger - Mali, veuillez suivre le lien.

Vacancy

Chargé-e de relations publiques

Application Deadline: 01/03/2019 23:55

Le/La chargé-e de relations publiques en Afrique est responsable de concevoir et de mettre en œuvre des stratégies de communication médiatique proactives relatives aux opérations humanitaires du CICR dans le monde et aux dossiers thématiques en lien avec l’institution.  Il/Elle coordonne les messages et pilote les plans de communication médiatique dans le sens à renforcer la visibilité du CICR et à gérer sa réputation. Il/Elle contribue à la mise en œuvre de ses stratégies en matière d'engagement avec le public et de positionnement digital.

Afin d'accéder à l'offre d'emploi, Chargé-e de relations publiques, veuillez suivre le lien.

Vacancy

TRAINEESHIP IN THE FORENSIC UNIT

Location: Geneva, Suisse
Application Deadline: 17/02/2019 23:55

The International Committee of the Red Cross (ICRC) works worldwide to provide humanitarian assistance to people affected by conflict and armed violence. It takes action in response to emergencies and at the same time promotes respect for international humanitarian law. It is an independent and neutral organization, and its mandate stems essentially from the Geneva Conventions of 1949. 

The post holder should contribute to the work of the Forensic Unit in the promotion and continued development of its programs and activities related to the management of the dead in armed conflict, disasters, and migration. S/he will work under the supervision of the Head of the Forensic Unit and technical supervision of the Deputy Head of Unit.

To learn more and to apply for the position, TRAINEESHIP IN THE FORENSIC UNIT, please follow the link provided. 

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NS Development Partnership Adviser

Location: Geneva, Suisse
Application Deadline: 03/02/2019 23:55

The International Committee of the Red Cross (ICRC) works worldwide to provide humanitarian assistance to people affected by conflict and armed violence. It takes action in response to emergencies and at the same time promotes respect for international humanitarian law. It is an independent and neutral organization, and its mandate stems essentially from the Geneva Conventions of 1949. 

The ICRC Partnership Development Adviser provides support to delegations on partnering within or outside the Movement in favor of the operational partnerships ICRC has with NS in programmatic and/or organizational development areas.

 

S/he updates and frames related institutional partnerships on operational or organizational areas, ensuring consistency with current partnership framework agreements with ICRC (or other relevant framework), promote the development of national or regional partnerships within or outside the Movement in favor of ICRC’s operational partnership with NSs operating in their own context, and strengthen capacities and support delegations in the creation or implementation of such partnerships.

 

The post supports  the implementation of current NSD advanced partnerships (e.g. Finance Development with NorCross piloted in 6 African contexts), the identification based on delegation needs of new advanced partnerships with NS operating internationally in specific areas (e.g. Branch and Volunteer Development with Danish RC) or other organizations, the development of guidance, tools and training to support delegations in creating local or regional partnerships within or outside the Movement in favor of NSs.

The Adviser works closely and transversely with colleagues at Headquarters (MOUV Division and other métiers) and with ICRC Cooperation file-holders in the field. S/he will spend approximately 50% of the time in the field supporting ICRC delegations.

To learn more and to apply for the position, NS Development Partnership Adviser, please follow the link provided.  

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Legal Adviser

Location: Geneva, Suisse
Application Deadline: 27/01/2019 23:55

The International Committee of the Red Cross (ICRC) works worldwide to provide humanitarian assistance to people affected by conflict and armed violence. It takes action in response to emergencies and at the same time promotes respect for international humanitarian law. It is an independent and neutral organization, and its mandate stems essentially from the Geneva Conventions of 1949. 

The ICRC is carrying out a project to update the commentaries on the four Geneva Conventions of 1949 and their two Additional Protocols of 1977. The Legal Division is seeking to hire a legal adviser to work as a part of the project team under the supervision of the head of the unit. The role will be to carry out research and draft texts for the new commentaries.

To learn more and to apply for the position, Legal Adviser, please follow the link provided. 

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Sahel Migration Programme Coordinator

Location: Dakar, Senegal, Republic of
Application Deadline: 16/12/2018 12:00

Organizational Context

The IFRC Sahel Country Cluster is based in Dakar and supports through its Sahel + regional network 10 countries (Burkina Faso, Cabo Verde, Chad, Gambia, Guinea Bissau, Guinea, Mali, Mauritania, Niger, Senegal). The position of Sahel Migration Programme Coordinator will sit within the IFRC Sahel Country Cluster but will work closely with Movement partners (National Societies, Partner National Societies, IFRC, Migration Task Force and Red Cross and Red Crescent Reference Centres). In terms of migration and displacement, the Sahel region is characterized by a complex pattern of population movements, both within the region and to a lesser extent from the region to North Africa and Europe. These movements usually comprise a mix of economic migrants, including nomadic and seasonal movements; people fleeing insecurity, political instability, or violence; victims of trafficking; unaccompanied children; and migrants returning to their countries of origin. While it remains difficult to get a proper idea of the scope and ambit of population movement, particularly within the region, what is clear is that these movements entail a broad range of protection and humanitarian issues. The Red Cross and Red Crescent focuses on the needs of vulnerable migrants irrespective of origin, ethnicity, legal status, or gender. In line with its Migration Policy, the IFRC Global Strategy on Migration and the other regional/global initiatives, the IFRC is committed to enhancing support to National Societies along the migratory routes, in countries of origin, transit and destination, in their efforts to respond to the vulnerabilities of migrants through three main areas of response, i.e, assistance, protection, and public awareness and promotion of respect for diversity, non-violence and social cohesion. Each operational area also includes a distinct advocacy element, to engage states, international organizations, civil society and the public in support of the Movement’s humanitarian work.

Job Purpose

This position is part of a broader project involving several Red Cross and Red Crescent National Societies in the Sahel region. The Sahel Migration Programme Coordinator will be responsible for the implementation of all regional activities related to migration, providing programming and advocacy guidance, including developing advocacy and policy material to better position the Red Cross and Red Crescent mandate and role, representing the RCRC in various forums and events, organizing workshops and roundtables on various topics related to migration, liaising with Movement partners as well as external partners (Governments, ECOWAS, CSOs, Academic circles, United Nations agencies, EU and Private Sector), ensuring the sharing of experience, and information and knowledge management as well as the development of common tools through the Sahel+ Regional Migration Network, and ensuring adequate reporting and follow up.

To learn more about the vacancy, Sahel Migration Programme Coordinator, kindly follow the link. 

Vacancy

Tools

Le processus d'élaboration des décisions dans les opérations militaires de combat

Ce document s’adresse aux commandants, aux officiers d’état-major et avant tout aux rédacteurs de textes de doctrine. Afin de les épauler dans l’exercice de leur responsabilité juridique, il explique dans quels cas et de quelle manière l’application du droit des conflits armés devrait être intégrée dans le processus de décision opérationnel et tactique et dans les ordres opérationnels en temps de conflit armé pour créer les conditions requises afin que le droit soit respecté dans la conduite des opérations. La structure du document reflète donc le processus habituel d’évaluation militaire tel qu’il est enseigné, intégré à la formation et l’entraînement et appliqué dans la majeure partie des forces armées partout dans le monde.

Pour accéder à Le processus d'élaboration des décisions dans les opérations militaires de combat veuillez cliquer sur le lien.

Tool

Host country security assessment guide

This guide is aimed to assist companies in evaluating the national and regional security contexts and identifying the different challenges that are likely to affect extractive operations. It provides the user with a comprehensive list of guiding questions that allow for a holistic overview of the security situation as well as a detailed analysis of all relevant actors.

For more information on the Host country security assessment guide, kindly follow the link.

Tool

Host government engagement strategy tool

This tool aims to support company representatives prepare for the first consultations with national security actors and establish a strategy for the engagement and communication with security sector representatives. Companies can draw on individual sections of the tool to fill gaps in their preparations for consultations or use the tool in its entirety to establish an engagement and communication strategy.

For more information on the Host government engagement strategy tool, kindly follow the link.

Tool

Servir et protéger : Droit des droits de l'homme et droit humanitaire pour les forces de police et de sécurité

Les forces de l'ordre jouent un rôle clé dans la société. Elles servent et protègent la population et font respecter la loi. Ce rôle est valable en tout temps, y compris pendant les conflits armés et autres situations de violence. En dialoguant avec la police et les forces de sécurité au sujet du droit international, de son application et de leurs opérations, le CICR soutient leurs efforts pour intégrer les règles et les normes de ce droit dans leurs procédures.

Depuis plus de 20 ans, le manuel Servir et protéger de la Croix Rouge guide ce dialogue. Sa nouvelle édition traduite en français s’appuie sur l’expérience acquise ces dernières années. Elle permettra au public concerné d'approfondir sa connaissance des règles et normes internationales applicables par tous les représentants de la loi et de ce qu’elles impliquent concrètement pour les activités et opérations de police.

Pour accéder au manuel Servir et protéger : Droit des droits de l'homme et droit humanitaire pour les forces de police et de sécurité, veuillez suivre le lien. 

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Sexual violence in armed conflict: Underlying causes and prevention strategies

Building on the previous panel discussion "Responding to sexual violence in conflict: can we do better?", the ICRC and the Geneva Centre for Education and Research in Humanitarian Action (CERAH) convened a follow-up livestreamed conference on 12 November from 18:00 to 19:30, aimed at addressing the challenging issue of prevention of conflict-related sexual violence.The event took place on the occasion of the second session of CERAH's thematic seminar on "Sexual Violence in Conflict Settings and in Emergencies", and provided an opportunity to feature the recent publication of the International Review of the Red Cross on "Sexual Violence in Armed Conflict". The conference was also part of the third ICRC Conference Cycle on "Generating respect for the law", an ongoing reflection on how to better prevent violations of the law applicable in armed conflict.

The discussion focused on conflict-related sexual violence, committed by state or non-state armed actors involved in an armed conflict. Weapon bearers may commit sexual violence for various reasons – from strategic to opportunistic ones. In recent years, a number of research studies in political science, anthropology, psychology or military ethics have greatly contributed to a deeper understanding of the causes of conflict-related sexual violence. There is now a need to connect the wealth of research and practical experience to build effective prevention strategies.

For more details of the event on sexual violence in armed conflict: underlying causes and prevention strategies kindly follow the link.

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Éthiopie : soutenir le déminage pour aider les habitants à récupérer leurs champs et reconstruire leur vie

En avril 2016, la délégation du CICR en Éthiopie a mis sur pied une formation au déminage manuel à l'intention de plus d'une vingtaine de démineurs professionnels des forces armées éthiopiennes. Le déminage manuel, du fait qu'il permet aux populations de cultiver à nouveau leurs champs préalablement contaminés et de reconstruire leur vie après un conflit, est considéré comme l'un des piliers de l'action humanitaire contre les mines. Les cours de formation comme ceux-ci visent ainsi à enseigner aux démineurs les compétences techniques et les gestes nécessaires pour mener à bien des opérations de déminage de manière efficiente.

Pour accéder à la vidéo, veuillez clicker sur le lien Éthiopie : soutenir le déminage pour aider les habitants à récupérer leurs champs et reconstruire leur vie

Video

Training Police in Sri Lanka: A Woman in a Man's World

Nanna Zerlang works for the ICRC in Sri Lanka, training the national police on international standards of policing. A former policewoman, she is currently the only woman in this role in the ICRC worldwide. Nanna uses her 30 years of experience – in the Danish police force and abroad – to help policewomen and men become better at what they do. “I believe police represent the population and more than 50% of the world’s population are women. So we need more women in the police force.”

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Policy and Research Papers

From peacekeeping to peacebuilding: the evolution of the role of the United Nations in peace operations

From the abstract: 

Multifunctional peace operations have become an integral part of international society to the extent that they are now one of the major regulating institutions of international relations. The United Nations (UN) is the main player in setting up such operations. The UN has seen a major but gradual evolution of its role in maintaining and establishing peace. Having developed peacekeeping as a form of impartial interposition between belligerents during the Suez Crisis in 1956, the UN has continually broadened its sphere of action. These cumbersome and complex operations are demanding and present the UN with a number of challenges.

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Paper

Relever les défis liés à la sécurité et aux Droits de l’Homme dans des environnements complexes

Capture

Le Guide propose des bonnes pratiques et des recommandations en guise de réponses aux défis liés à la sécurité et aux droits humains et tels que vécus sur le terrain par les entreprises. Il propose également des outils pratiques tels que des check-lists et des études de cas. Les bonnes pratiques et les recommandations ont été développées en coopération avec une large palette d’acteurs et s’appuient sur des ressources-clefs telles que les Principes Volontaires sur la Sécurité et les Droits de l’Homme, les Principes directeurs des Nations Unies relatifs aux entreprises et aux droits de l’Homme et l’ensemble des bonnes pratiques dans le domaine de la réforme du secteur de la sécurité.

La troisième édition du Guide de Bonnes Pratiques comporte quatre chapitres : 1) Travailler avec les gouvernements des États d’accueil , 2) Travailler avec les forces de sécurité publique , 3) Travailler avec les prestataires privés de services de sécurité , et 4) Travailler avec les communautés  (développé en partenariat avec l’organisation CDA Collaborative Learning Projects).

Le contenu de cette publication peut être librement utilisé et copié à des fins éducatives et à toute autre visée non commerciale, à condition que le Guide de Bonnes Pratiques du DCAF-CICR soit dûment cité comme source. Les bonnes pratiques et recommandations incluses dans le présent Guide de Bonnes Pratiques n’ont pas de visé prescriptive. Il appartient à chaque utilisateur de déterminer, le cas échéant, leur faisabilité, leur utilité et leur caractère adéquat selon le contexte local dans chaque situation spécifique sur le terrain. Le DCAF et le CICR rejettent toute responsabilité en cas de perte ou dommage de quelque nature que ce soit causé à une personne ayant utilisé ce Guide de Bonnes Pratiques ou à un tiers du fait de l’utilisation des informations contenues dans ce document.

Pour accéder à  Relever les Défis liés à la Sécurité et aux Droits de l’Homme dans des Environnements Complexes , veuillez cliquer sur le lien.

Paper

Addressing Security and Human rights challenges in complex environments

This Toolkit is part of a joint DCAF-ICRC project that draws on the experience of the two organisations in order to support companies and other actors facing security and human rights challenges in complex environments. 

As part of this project, DCAF and the ICRC have also developed a Knowledge Hub. While the Toolkit and the Knowledge Hub are intended to have a wide application beyond the extractives sector, they were developed to reflect the commitment of both organisations as official Observers to the Voluntary Principles on Security and Human Rights (VPs).

In order to read, Addressing Security and Human rights challenges in complex environments, please follow the link.

Paper

Mali-Niger : changement climatique et conflits forment un cocktail explosif au Sahel

Les effets du changement climatique exacerbent les conflits intercommunautaires au Mali comme au Niger, ce qui se traduit par une aggravation de la pauvreté, un affaiblissement des services publics et un bouleversement des moyens de survie traditionnels.

Les violences et difficultés que connaît la région ne sont pas liées uniquement aux conflits, mais aussi à la diminution des terres exploitables et à l'évolution imprévisible des ressources en eau.

Pour accéder à l'article, Mali-Niger: changement climatique et conflits forment un cocktail explosif au Sahel, veuillez suivre le lien.

Paper

Guidelines on Mental Health and Psychosocial Support

War and violence destroy communities and countries all over the world, and have a devastating impact on the mental health of millions of people.

These ICRC guidelines outline the organization’s approach to mental health and psychosocial support (MHPSS) during and after armed conflict and other situations of violence. They provide a framework for harmonizing MHPSS programmes within the organization, and an insight into its strategic processes and field practices.

To read the Guidelines on Mental Health and Psychosocial Support, please follow the link provided.

Paper

Mental Health and Psychosocial Support

One of the most significant consequences of armed conflict and other situations of violence is their impact on the mental health and psychosocial well-being of the people affected.

The term ‘mental health and psychosocial support’ (MHPSS) describes a wide range of activities undertaken by the ICRC to address the psychosocial, psychological and psychiatric problems caused or exacerbated by conflict.

This leaflet provides an overview of these MHPSS needs and the ICRC’s response through its MHPSS programmes.

To read the full Mental Health and Psychosocial Support, please follow the link provided. 

Paper

Other Documents

The Humanitarian Metadata Problem: ‘Doing No Harm’ in the Digital Era

The report explains how third parties could, for example, look at the metadata of someone’s mobile telephone messages to infer details like sleep patterns, travel routines or frequent contacts. That kind of information could pose risks to a person in a conflict environment.

The report details what metadata is collected or generated when humanitarian organizations use telecommunications, messaging apps or social media in their work. While the report doesn’t advocate for privacy or against surveillance, it demonstrates how ensuing surveillance risks could obstruct or threaten the neutral, impartial and independent nature of humanitarian action.

To read the full report The humanitarian metadata problem: ‘Doing no harm’ in the digital era, kindly follow the link provided. 

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