Policy and Research Papers

An introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful Security Sector Reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people. Human rights and security are closely linked. Human rights violations can be a cause of conflict, a result of conflict or an early warning of conflict.

This paper describes international human rights obligations, the concept of SSR, how human rights are relevant to successful SSR, what a human rights-based approach to SSR entails and provide practical examples of specific human rights.

 

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PRÉVENIR LES CONFLITS TRANSFORMER LA JUSTICE OBTENIR LA PAIX

Il y a quinze ans, la résolution 1325 du Conseil de sécurité a réaffirmé l’importance de l’égalité de participation et de la pleine implication des femmes dans tous les efforts visant à maintenir et à promouvoir la paix et la sécurité. Au cours des années qui ont suivi, le Conseil de sécurité a étayé cette décision en adoptant six autres résolutions sur les femmes, la paix et la sécurité.

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"Like the military of the village”: Security, justice and community defence groups in south-east South Sudan

This report explores how the various providers of security and justice have responded to violence associated with the civil war, intercommunal conflict, and gender-based violence in Torit and Kapoeta, south-east South Sudan. It asks to what extent the security and justice providers are effective, inclusive, and whether people see them as legitimate. The report aims to inform efforts to enhance people’s security and access to justice.

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Politics at the Heart of the Crisis in the Sahel

The governments of Burkina Faso, Mali, and Niger are ill-equipped to confront the worsening security crisis in the region. Their approach to these challenges has been insufficient at best and counterproductive at worst.   In contrast to its counterparts in Burkina Faso and Niger, Mali’s political class is doing the bare minimum to respond to the conflict. Though the government faces some domestic pressure to address insecurity, it may believe there is an unacceptable political cost to doing more.  The international community should work to reshape Mali’s domestic political calculus to promote a more robust response. It should continue its security partnerships, especially with Burkina Faso and Niger, to address capacity shortfalls and reduce incidents of human rights violations.

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Prévenir l'extrémisme violent

Depuis quelque temps, le concept de prévention de l’extrémisme violent est au cœur des discours des gouvernements, des organisations internationales et des acteurs non étatiques. Les sanglants attentats qui ont eu lieu ces dernières années un peu partout dans le monde soulignent en effet plus que jamais la nécessité d’apporter une réponse à ce phénomène, qui soit plus convaincante que les mesures principalement répressives et militaires mises en œuvre dans le cadre de la « guerre mondiale contre le terrorisme ». La prévention de l’extrémisme violent est-elle un véritable changement de paradigme dans la lutte contre le terrorisme ? Quels sont les aspects à prendre en compte si l’on veut faciliter la mise en œuvre de cette approche ? Quelles sont les conséquences sur les rôles assignés aux jeunes et aux femmes en particulier ? Enfin, quelles sont les mesures et activités déjà entreprises par les organisations suisses gouvernementales et non étatiques ?

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